Світовий досвід ремонту АКПП – в Україні
Світовий досвід ремонту АКПП – в Україні
29-30 травня 2015 року в Одесі відбувся черговий семінар, організований компанією «Український центр трансмісій» для фахівців з ремонту автоматичних коробок передач. Це вже 15-й семінар за 10 років, протягом яких традиційно збираються професіонали для обговорення найбільш актуальних аспектів ремонту сучасних АКПП.
Зазвичай семінари «Українського центру трансмісій» (UTC – Ukrainian Transmission Centre) проводилися два рази на рік: навесні в Одесі або Києві та взимку в Ялті. Тепер зимовий семінар тимчасово скасували, поки не підібрали місце проведення. Все пройшло на традиційно високому рівні: іноземні та українські фахівці представили насичену навчальну програму, а у вільний час учасники семінару встигли добре відпочити, хоча і під час відпочинку більша частина розмов велася навколо коробок – на семінар адже зібралися справжні фанати своєї справи.
У дев'яностих роках минулого століття, коли механіки тільки починали займатися автоматичними трансмісіями, спільноти «коробочников» не існувало як явища – вони між собою не спілкувалися, не ділилися інформацією, кожен вчився тільки на власних помилках. Завдяки активної організаторської позиції UTC за минулі роки фахівці з коробок передружились і фактично сформувався «цех», члени якого складають знайдені рішення в загальну скарбничку, що кожному з них дозволяє значно підвищити ефективність своєї роботи. Вхід у цей цех, або як його називають самі коробочники – клан, ще відкритий. Але тільки для тих, хто дійсно хоче бути профільним фахівцем, а не тільки декларувати вміння лагодити АКПП.
На жаль, сьогодні на ринку ремонту автоматичних трансмісій дуже багато випадкових людей. Зробивши кілька простих ремонтів, наприклад, помінявши фрикционы, вони зараховують у свій актив «спеціалізацію» на АКПП. Однак, крім простих ремонтів із заміною витратних матеріалів, існує безліч варіантів поломок однієї і тієї ж трансмісії, часто з подібними симптомами. Конструкції коробок стають все більш витонченими, внаслідок чого коробки виходять з ладу часом таким несподіваним чином, що навіть фахівцям доводиться поламати голову. А «псевдо-коробочники» у таких ситуаціях не тільки втрачають клієнтів, а ще й провокують у середовищі автовласників загальне розчарування рівнем вітчизняного автосервісу.
Ремонт АКПП – один з найскладніших ремонтів в сучасному автомобілі. Практично неможливо, не маючи доступу до досвіду десятків людей і експертним знанням, якісно ремонтувати коробки. У цьому випадку спроба до всього дійти своїм розумом – це профанація. Можливо, щось і вийде, але частіше навпаки, будуть зіпсовані відносини з клієнтом, витрачено його і свій час. Такий підхід себе не виправдовує в тому числі і з економічної точки зору. АКПП – дуже вузька і серйозна тема, якою повинні займатися професіонали. Звичайно, ні у UTC, ні навіть усі учасники семінарів разом – не знають все про коробках. Але, принаймні, завдяки іноземним спеціалістам та взаємного навчання «семінаристи» дійсно на голову вище. Вони докопується до суті, багатьох речей, що дозволяє іноді обійтися заміною одного проводу і пари датчиків, замість того щоб міняти в АКПП все підряд, закінчуючи блоком управління, гидроблоком і пр. І велика частка заслуги в цьому – саме компанії UTC.
Навчальна частина семінару виявилася настільки насичене інформацією, що немає ніякої можливості навіть намагатися представити її цілком на сторінках нашого журналу. Тому зробимо лише короткий огляд тем, які детально розбиралися в ході тренінгу.
Найбільшим числом доповідей відзначився Білл Хенні – доктор наук, провідний спеціаліст компанії BlueReach Automation & Control LTD, одного з світових лідерів в розробці автоматичних трансмісій і діагностичного обладнання.
Білл Хенні розповідав про нові трансмісіях ZF, супроводивши дану лекцію презентацією більш ніж з 70 слайдів і докладно коментуючи кожен етап розбирання та інспекції коробки. Він приділив особливу увагу слабким місцям коробки, які на певних пробігах з високою ймовірністю призведуть до поломки. Тим, хто отримав в своє розпорядження його презентацію, в майбутньому не доведеться витрачати свій час на пошук причин виходячи коробки з ладу, тим більше, що причини ці аж ніяк не є очевидними.
Інший виступ доктора Хенні було присвячено коробок GM 4L60E. В них він теж виявив кілька типових поломок, які важко піддаються виявленню в умовах звичайної ремонтної майстерні. Зокрема, він виявив схильність соленоїда гідроблоку до появи тріщини, яка порушує його роботу. При цьому тріщина настільки тонка і малопомітна, що, якщо не шукати її спеціально, можна місяцями розбирати і збирати коробку, намагаючись зрозуміти, що з нею не так.
Білл Хенні запропонував оригінальний спосіб ремонту терміналу підключення модуля керування коробки, у якому може мати місце перегорання однієї конкретної проводка. В цілому дана лекція містила більше десятка цікавих знахідок з рекомендаціями по ремонту. Приділив увагу Білл Хенні і трансмісіях гібридних автомобілів, зокрема 4T54E (ME7), і детально описав процедуру інспекції коробки і зв'язаних електричних систем, які можуть впливати на її роботу.
Крім іншого, представив Білл Хенні і пристрій ENIGMA для E-Zee Shift – інтерфейс шлюзу польовий шини з автоматичною конфігурацією PnP, що дозволяє безпосередньо тестувати і управляти ZF 6HP та іншими трансмісіями з вбудованим мехатроником. Заздалегідь задані бортові протоколи SAE, включаючи CANBUS 2.0 і K-LINE KWP2000, полегшують процес перевірки сучасних трансмісій на стендах Dyno, тестерах гідроблоків або в автомобілі. Графічний інтерфейс, сумісний з сенсорним екраном, що відображає дані елементи в доступній і зручній для роботи формі.
ENIGMA не вимагає кодування і програмування і здійснює моніторинг і управління CAN-шиною, До-лінією, моніторинг тиску в реальному часі, індивідуальне управління соленоїдами, управління перемиканням безпосереднім натисканням в режимі реального часу тощо Пристрій надсилає блоку управління TCU попередньо закодовані і складні алгоритми, у яких дає йому вказівки перевести трансмісію в заводській тестовий режим. Такий принцип роботи значно перевершує попередні способи передачі Сап-даних трансмісії автомобіля.
Іншим гостем семінару з далекого зарубіжжя був Ронні Зелечонок, віце-президент компанії ALTO USA. Він представив рішення для ремонту гідротрансформаторів коробок Mercedes 7G-Tronic Plus, NAG2-FE і Mercedes 722.9 останніх версій. Зокрема, розроблені ALTO компоненти блокувальної муфти гідротрансформатора відрізняються вдосконаленою в порівнянні з оригінальною версією, конструкцією, яка виключає поломку муфти в майбутньому.
Компанія ALTO USA існує вже більше 60 років і займається виробництвом фрикційних і сталевих дисків для автоматичних коробок передач. Ця сімейна компанія, якою володіє сім'я Ланда і президентом досі є Девід Ланда, – одна з найстаріших компаній світу в цій галузі. Останні 15 років штаб-квартира компанії знаходиться в р. Атмор (Алабама, США), а до цього компанія базувалася в Нью-Джерсі. Близько 70% продукції ALTO надходить на вторинний ринок, а 30% становлять поставки оригінальної продукції на первинну комплектацію таких виробників техніки як GM, Renault, Caterpillar, John Deere, JCB.
Віце-президент компанії ALTO USA Роні Зелечонок захоплено розповідає про особливості компонента власної розробки.
Ронні Зелечонок характеризує співпрацю з UTC як щось більше, ніж бізнес: «Компанія UTC – наш партнер в Україні вже більше 10 років. На семінари в Україну я приїжджаю вже шостий рік. Для мене це повернення додому, тут я народився, і це ще одна причина, чому я люблю приїжджати в Україну. Хоча для ALTO USA український ринок дуже маленький бізнес не головне. Ми дуже раді працювати з «Українським центром трансмісій», ми зустрічаємося кожен рік 4-5 разів по всьому світу – у США, Європі, в Україні, і тому наша співпраця – не тільки на рівні бізнесу, але і на дружньому. UTC об'єднало коробочников України, і саме завдяки UTC професіоналізм ремонту АКПП в Україні дуже високий.
Ці семінари багато дають українському сегменту ремонту АКПП. Це можливість навчитися лагодити нові коробки, підвищувати свій загальний кваліфікаційний рівень. Раніше всі ремонтники починали з нуля, відкривали коробки і намагалися зрозуміти, як вони влаштовані і що з ними не так. А тут ми даємо знання на рівні університетів. Люди, які сюди приїжджають, – фахівці світового рівня. Білл Хенні не лише доктор наук – він з 15-річного віку займається всім, що пов'язано з автомобілями і коробками передач. Ще один чоловік, який не зміг приїхати в цей раз, хоча зазвичай він приїжджає щороку, Кун Ван Бик з Голландії – один із небагатьох людей у світі, які на академічному рівні займаються коробками CVT. Він також є професіоналом світового рівня. Ці люди дають лекції по всьому світу, від Японії до США, я їх зустрічаю на семінарах в різних країнах.
В усьому світі йде тенденція до збільшення частки автоматичних трансмісій, не кажучи вже про США, де автомобілів з АКПП переважна більшість. В Україні вона також набирає обертів, тому ми приїжджаємо сюди і даємо найсвіжішу інформацію. Завдяки моєму знання російської мови, як інженер-конструктор за освітою, я можу доступно піднести нашу продукцію.
Для багатьох типів коробок існує велика проблема з запчастинами, і якби такої можливості не було, автосервісам б доводилося платити набагато більше, і довше чекати поставки. Найчастіше виробники продають тільки трансмісію в зборі, а запчастин просто немає. Я доручаю відділу маркетингу збирати інформацію про потреби ринку в запчастинах у всіх 7 країнах світу, де ми продаємо свою продукцію. І одержуючи цю інформацію, ми можемо виробляти саме ті запчастини, яких не вистачає. Є фрикційні і сталеві диски, які ми робимо за оригінальними кресленнями, потім випускаємо другу версію для вторинного ринку, і, в принципі, вона нічим не відрізняється від оригінального диска, тільки немає емблеми оригінального виробника. У деяких випадках, грунтуючись на статистиці ремонтів, ми випускаємо модернізовану версію деталі, яка гарантовано буде так само коректно і при цьому більш надійно працювати в коробці.
Загартовані болти і конічні шайби у поєднанні зі спеціальним клеєм під час монтажу муфти гідротрансформатора виконують свою роль не гірше заводських заклепок, вважає Ронні Зелечонок.
Незважаючи на те, що в багатьох країнах для роботи з АКПП необхідна наявність спеціальної освіти та ліцензії, все одно коробки – це така тема, в якій треба постійно вчитися. І я вважаю, що ваше щастя, що в Україні ремонтом автоматичних трансмісій займаються фахівці такого високого рівня – принаймні, я можу це стверджувати стосовно учасників семінару. Викликає велику повагу, що вони досягли такого рівня, при тому, що в Україні для роботи з коробками і з автомобілями взагалі не потрібна спеціальна ліцензія, як у багатьох штатах США. У вас люди високомотивовані, можливо тому, що заробіток хорошого технічного спеціаліста у вашій країні на загальному тлі досить високий».
Керівник спеціалізованого автосервісу West transmission р. з Хмельницького, кандидат технічних наук Олександр Іванович Приклеювання розповів присутнім про ремонт (відновлення) деталей трансмісії DSI. Зокрема, він запропонував оригінальний спосіб відновлення задньої кришки» в трансмісіях U140/240, U151/251, U340. Через відсутність запчастин йому також довелося розробити власні способи відновлення деталей, у тому числі первинного валу і обгінної муфти гідротрансформатора.
Олександр Приклеювання основні проблеми сервісу та ремонту автоматичних трансмісій в Україні бачить відсутність комплектуючих і закритості виробників АКПП, а також у тому, що в країні офіційно взагалі немає такої спеціальності:
«Проблема техпідтримки від виробників починається з такого елементарного моменту, як заміна масла в коробці. Вони пишуть в інструкції до автомобіля, що масло залито на весь термін служби АКПП, що, в принципі, відповідає дійсності – питання в тому, яким буде цей строк служби. У фірмових сервісних центрах прекрасно знають, що вічного масла не існує. І міняють масло, маючи для цього спеціальне обладнання, але незалежний ринок не те що обладнання, а навіть вказівки про необхідність заміни масла не дають! Мені самому колись довелося сконструювати і виготовити установку для повноцінної промивання АКПП і заміни масла. Тому що просто злив і залив масла дає лише часткове оновлення, а не повну заміну.
В процесі ремонту ми стикаємося з моментами, коли комплектуючих немає – взагалі немає, і перспектива їх появи примарна. Добре, що Ронні постійно приїжджає до нас і що компанія ALTO може буквально протягом двох тижнів підготувати до запуску у виробництво нову запчастину – вони в цьому плані дуже розторопні.
Складно і з підготовкою кадрів для незалежних сервісів. Де незалежного сервісу з України отримати ліцензію і доступ до техпідтримці? Мені легше – я ліцензований науковим ступенем. Законодавство і наше, і міжнародне, підтверджує, що людині з науковим ступенем ліцензія на будь-який вид підприємницької діяльності вже не потрібна. Але, звичайно, мій випадок приватний, а, в цілому, для подальшого розвитку сегмента ремонту АКПП в Україні необхідно, щоб офіційно існувала така спеціальність – ремонт АКПП. Тоді можна буде налагодити навчання у профільних ВУЗах – знаннями і досвідом ми допоможемо.
Люди, які сьогодні тут зібралися завдяки UTC, – дуже грамотні і досвідчені. І великий плюс цих семінарів – у нашому спілкуванні, в організації. Багато хто не згадають все з того, розповідаємо я, Білл або Ронні. Основне спілкування – після занять в залі. Через тиждень-два ми зідзвонюємося і продовжуємо працювати разом над виникаючими новими проблемами. Ми один одному допомагаємо. Це клан, який вже сформувався, і взаємодопомога, етичні моменти, корпоративна етика – важливий для нас аспект.
Керівник автосервісу «West transmission» з р. Хмельницький, кандидат технічних наук Олександр Приклеювання не тільки переконливо доводив свої твердження, але уважно вислуховував думки і питання з аудиторії.
Наприклад, тут, під Одесою, зламається машина, яку я робив і що ще на гарантії. Клієнт дзвонить і обурюється, але ж я не знаю, що він після мене з машиною робив – може, газ поставив або ще щось. Я дзвоню колезі в Одесу: «Андрій Васильович, подивися, що там». Ми всі один одного прикриваємо. Ніколи не було так, щоб один став позиціонувати себе вище інших, мовляв, я один профі, а ви всі – дилетанти. Не буває без повернень, тому що дуже велика залежність роботи агрегату АКПП від машини, від електроніки, десь від водія... цей момент корпоративної етики, співробітництва є дуже важливим.
Я співпрацюю з організаторами цього семінару вже 15 років. Я служив в армії, потім зняв полковницькі погони і пішов «у коробку». Захистив кандидатську на тему «Кібернетика. Нейронні мережі та експертні системи» про системах обробки інформації і вироблення експертних рішень. Коробку почав вивчати ще в МДТУ їм. Баумана, на прикладі трансмісії БМП. Коробочник – це допитливий фанат своєї справи. Інший цим не буде займатися. Якщо ви не готові цим жити, не треба обманювати ні себе, ні людей – чините все інше, а коробки залиште вузьким фахівцям».
Андрій Васильович Бондар, керівник СТО «Автобокс» р. в Одесі, що спеціалізується на ремонті АКПП, на правах місцевого корифея в кінці другого дня занять прочитав імпровізовану лекцію і організував дискусію про особливості електроніки та ремонт блоків управління АКПП. В ході цього обговорення з'ясувалася цікава деталь. Виявляється, АКПП автомобілів певних марок, у тому числі престижні, не здатні до нескінченної адаптації з-під одного водія під іншого.
Якщо на автомобілі поперемінно їздять різні члени сім'ї або різні водії на фірмі, то після 12-15 адаптації пам'ять блоку управління «забивається», і коробка вже не може повернутися в первісний стан. Автомат починає «тупити», неадекватно перемикати передачі і т. п. Саме тому в посібнику у дилерських сервісів наказано при кожному візиті машини на СТО робити очищення пам'яті (reset memory).
Звичайно, описаний приклад – далеко не самий складний випадок у практиці Андрія Бондаря, який автоматичними коробками займається вже 24 роки. Наприклад, був випадок, коли на 3-ступінчастою коробці GM 340 постійно згоряла 3 передача. Замінили фрикционы – передача знову горить. У подібних випадках доходило до того, що доводилося купувати автомобіль з такою ж коробкою, на підставі повного вивчення працездатного агрегату робити висновки про причини поломки несправного, а потім збирати і продавати придбаний для вивчення даної АКПП автомобіль.
Андрій Бондар дав дуже слушну пораду щодо ціноутворення і побудови відносин з клієнтом, який стане в нагоді при ремонті будь-яких складних агрегатів, а не тільки АКПП. Коли має місце несправність, причиною якої можуть бути кілька поломок різних компонентів, що вимагають відповідно ремонту різного ступеня складності і вартості, різної «глибини» розбирання агрегату, доцільний спосіб «ступеневого ремонту».
Суть такого підходу в наступному. Клієнту озвучується два можливих варіанти – можна відразу піти по повному циклу – все розібрати, протестувати і поміняти все що необхідно, природно – по повній вартості. А можна, заради економії грошей клієнта, спочатку піти менш складного і не такого дорогого шляху. Адже є ймовірність, що поломка буде усунена. Проте при цьому відразу обмовляється момент, що, якщо поверхневий ремонт виявиться неефективним – це не вина автосервісу. СТО не повинна страждати через те, що спробувала спочатку заощадити гроші клієнта, причому з його схвалення.
Незважаючи на свою роль та допомогу в проведенні семінару, Андрій Бондар, як і інші слухачі семінару з гордістю прийняв сертифікат про участь у ньому.
Андрій Бондар так характеризує специфіку роботи з автоматичними трансмісіями: «Я займаюся коробками 24 роки. Ті, хто давно починав – починали з більш простих конструкцій коробок, і оскільки ця тема була не опрацьована, у клієнтів очікування були не такі високі, як сьогодні. Була можливість напрацьовувати цей досвід. Зараз почати з нуля, ні з ким не радячись – можливо лише гіпотетично. Звичайно, можна і сьогодні стати спецом-самоучкою, але економічна ефективність такого процесу буде негативна. Доведеться з однією коробкою возитися стільки, що собівартість робіт буде космічна, а оскільки ціну вище ринкової не поставиш – доведеться працювати собі в збиток, причому роками, якщо не десятиліттями.
Є стандартні поломки, за яким процес ремонту відпрацьовано: автомобіль заїхав, все зробили – поїхав. А бувають і дуже складні випадки, особливо після чийогось ремонту, коли люди не цілком грамотні не туди кулька сунули, там плунжер перевернули... Змінюємо фрикционы, машина виїжджає, проїжджає 50 км і передача та ж знову згоріла! І як ти скажеш клієнту, що це не твій косяк? Адже тобі платять за ремонт, за результат у вигляді справного автомобіля, а не за конкретні дії щодо заміни фрикціонів.
Або такий приклад: людям зробили коробку після руйнування диференціала. Після адаптації на прогрітій машині при перемиканні з першої на другу йде удар. Виявилося, справа в датчику входять обертів, який сам по собі практично ніколи не ламається. Однак, коли доживав своє диференціал, пішла стружка, яка сточила цей датчик на 0,5 мм, і він став показувати невірне передаточне число. Ось так – нюанси доходять дуже великими трудами.
На рахунок коробок багато хто взагалі не уявляють собі, наскільки це тонка і хитромудра система. З-за однієї голочки або плунжера, які на вигляд целехоньки, що може горіти раз за разом. Не треба і думати працювати за аналогією зі зчепленням в механічних коробках – фрикційні диски поміняли, і до побачення. Різні поломки бувають в АКПП. В одному випадку досить розібрати коробку, поміняти фрикционы і все запрацювало, але це не означає, що людина вже коробочник. Скоро він потрапить на такий випадок, коли вже міняєш все, на що можна подумати, а коробка то смикається, то штовхається. І все із-за якихось мікроскопічних, оком не помітних пошкоджень датчика, кільця або плунжера. Тут, щоб знайти, треба знати, де шукати. І ці всі речі здобуваються важкою працею, неодноразовим знімання коробок, перевіркою, пошуком цих несправностей, консультаціями та вниканием в найдрібніші тонкощі роботи конкретної коробки».
Представник компанії «Кинерго» з Білорусії, Олексій Мякишевознайомив аудиторію з новими зразками обладнання для ремонту гідротрансформаторів АКПП. Компанія з 2005 року займається ремонтом гідротрансформаторів, і з самого початку було поставлено завдання створити власне обладнання для цих цілей. Для ремонту необхідний зварювальний верстат, що дозволяє зварити розрізаний для ремонту корпус з необхідними допусками і точністю. У лінійку обладнання «Кинэрго» також входять такі пристрої, як стенд перевірки герметичності, балансувальний верстат, стенд перевірки внутрішнього теплового зазору і ін.
Крім подання обладнання, Олексій Мякишев розповів про особливості гідротрансформаторів трансмісії ZF 6 HP. Коробка виконана за класичною схемою за винятком вузла блокування. Інженери ZF застосували конструкцію попередньо підгорнутого поршнем блокування фрикціона, яка, за задумом виробника є нерозбірними. Характерною несправністю даних трансмісій є плаваючі обороти або так звана «тряска». Проявляється це в певних режимах руху, як правило, в момент перемикання або рівномірному русі в гору на вищих передачах. Причина такої поведінки криється в гідротрансформаторі. Звичайно, при вирішенні даної проблеми не можна обходити увагою і гідроблок трансмісії, тому білоруський експерт рекомендував вирішувати проблему комплексно – відновлювати гідротрансформатор і ремонтувати після ревізії гідроблок.
Також в ході семінару Олексій Малишев, представник тернопільської СТО «АВТОМ-ОЛЕГ» представив доповідь на тему «Проблема вібрації 722.6».
Блохіна Ірина Олександрівна, кандидат психологічних наук, доцент кафедри психології і педагогіки НТУУ КПІ, прочитала доповідь на тему: «Психологія відносин. Ведення конфліктних переговорів. Конфлікти та їх вирішення. Як розташувати до себе людей». В цілому, ця тема сама по собі цікава для будь-СТО, проте зупинятися тут на змісті доповіді ми не будемо.
Серед слухачів семінару були не тільки завсідники проведених «Українським центром трансмісій» заходів, але і новачки. Втім, новачки тільки в ролі слухачів даних семінарів, але не в роботі з коробками. Керівник ПП «Фірма-407» Сидорівський Марк Борисович р. з Кременчука приїхав разом зі своїм провідним спеціалістом з автоматичним коробок Фесюрой Євгеном Олександровичем, який довгий час працював у Москві на престижному автосервісі, спеціалізуючись виключно по коробках ZF – в мегаполісах з величезною кількістю клієнтів майстри і навіть цілі сервіси можуть собі дозволити вузьку спеціалізацію. Однак на цьому семінарі навіть Євген дізнався багато нового про коробках ZF.
Марк Сидорівський так визначив завдання відвідування цього семінару: «Моя попередня професія – авіатор, і я вважаю, що обмін досвідом та системний підхід – це найбільш важливі складові роботи у сфері техніки. Вчора один із слухачів правильно сказав, що, якщо візьме навіть якусь крихту від запропонованих знань, участь у семінарі вже окупилося. Це з економічної точки зору. Мені взагалі було дуже цікаво дізнатися, чим люди дихають, хто які коробки розбирав, що робив, почути про цікавих дефекти та їх діагностиці.
Ремонту коробок головне – правильно відштовхнутися від якогось симптому, адже при діагностиці можна з різних сторін підійти... Те, з чим ми стикалися, – прості симптоми, і вони мають безліч причин. Але якщо симптоми складні, у багатьох випадках можна діагностувати причину з високою ймовірністю. Звичайно, якщо є досвід та знання – це або фрикционы, або гідравлічна частина, або електроніка. Це, природно, по коробках, з якими вже мали справу.
Складність цієї професії в тому, що її потрібно любити, відчувати серцем. Якщо це тільки заради грошей, то з коробками краще не зв'язуватися. Якщо намагатися якнайшвидше «випхати» автомобіль клієнта з сервісу, відносячись до справи поверхнево і не вникаючи в суть проблеми, лише приблизно знаючи, що треба робити в певній кількості випадків – довго репутацію сервісу по коробках не втримати. Потрібно вникати глибше і глибше в нюанси. Дещо можна дізнатися на інтернет-форумах, але там багато неперевіреної інформації, і до того ж все більше хочуть самі дізнатися, чим ділитися. На семінарі спілкування більш відвертий, виступаючі не приховують нюансів, якщо знають їх. Тому тут цікавіше».
Архипенко сергій вручає сертифікати учасникам семінару.
В цілому, учасники семінару зійшлися на думці, що ремонт АКПП – це не та сфера, де можна «зайти в Інтернет і все дізнатися». Необхідна інформація або недоступна, або навіть ретельно скрываема. Точні дані та конкретні технології перед незалежними автосервісами розкривати не поспішають ні автовиробники, ні розробники коробок. А в ході цих семінарів люди з великим досвідом, які мають доступ до знань, можуть застерегти від багатьох помилок і розкрити секрети, завдяки яким час ремонту скорочується від багатьох днів або тижнів до лічених годин.
Робота з ремонту АКПП, на думку присутніх, – найскладніший вид авторемонту. Тому українські фахівці проводять такі семінари за свій рахунок. Зате в результаті отримують таку перевагу в професіоналізмі, яке з лишком себе окупає. Хороших сервісів з сильною спеціалізацією на АКПП – кілька десятків по всій країні. І більшість з них зазвичай збирається на семінари «Українського центру трансмісій».
Денис Петров
Джерело – журнал autoExpert №5`2015. При використанні матеріалів посилання на джерело обов'язкове.
Український центр трансмісій
р. Київ, вул. Новокостянтинівська, 4-Б
, тел.: (044) 537-25-72, (067) 505-24-68
www.ukrtrans.biz
Зазвичай семінари «Українського центру трансмісій» (UTC – Ukrainian Transmission Centre) проводилися два рази на рік: навесні в Одесі або Києві та взимку в Ялті. Тепер зимовий семінар тимчасово скасували, поки не підібрали місце проведення. Все пройшло на традиційно високому рівні: іноземні та українські фахівці представили насичену навчальну програму, а у вільний час учасники семінару встигли добре відпочити, хоча і під час відпочинку більша частина розмов велася навколо коробок – на семінар адже зібралися справжні фанати своєї справи.
У дев'яностих роках минулого століття, коли механіки тільки починали займатися автоматичними трансмісіями, спільноти «коробочников» не існувало як явища – вони між собою не спілкувалися, не ділилися інформацією, кожен вчився тільки на власних помилках. Завдяки активної організаторської позиції UTC за минулі роки фахівці з коробок передружились і фактично сформувався «цех», члени якого складають знайдені рішення в загальну скарбничку, що кожному з них дозволяє значно підвищити ефективність своєї роботи. Вхід у цей цех, або як його називають самі коробочники – клан, ще відкритий. Але тільки для тих, хто дійсно хоче бути профільним фахівцем, а не тільки декларувати вміння лагодити АКПП.
На жаль, сьогодні на ринку ремонту автоматичних трансмісій дуже багато випадкових людей. Зробивши кілька простих ремонтів, наприклад, помінявши фрикционы, вони зараховують у свій актив «спеціалізацію» на АКПП. Однак, крім простих ремонтів із заміною витратних матеріалів, існує безліч варіантів поломок однієї і тієї ж трансмісії, часто з подібними симптомами. Конструкції коробок стають все більш витонченими, внаслідок чого коробки виходять з ладу часом таким несподіваним чином, що навіть фахівцям доводиться поламати голову. А «псевдо-коробочники» у таких ситуаціях не тільки втрачають клієнтів, а ще й провокують у середовищі автовласників загальне розчарування рівнем вітчизняного автосервісу.
Ремонт АКПП – один з найскладніших ремонтів в сучасному автомобілі. Практично неможливо, не маючи доступу до досвіду десятків людей і експертним знанням, якісно ремонтувати коробки. У цьому випадку спроба до всього дійти своїм розумом – це профанація. Можливо, щось і вийде, але частіше навпаки, будуть зіпсовані відносини з клієнтом, витрачено його і свій час. Такий підхід себе не виправдовує в тому числі і з економічної точки зору. АКПП – дуже вузька і серйозна тема, якою повинні займатися професіонали. Звичайно, ні у UTC, ні навіть усі учасники семінарів разом – не знають все про коробках. Але, принаймні, завдяки іноземним спеціалістам та взаємного навчання «семінаристи» дійсно на голову вище. Вони докопується до суті, багатьох речей, що дозволяє іноді обійтися заміною одного проводу і пари датчиків, замість того щоб міняти в АКПП все підряд, закінчуючи блоком управління, гидроблоком і пр. І велика частка заслуги в цьому – саме компанії UTC.
Навчальна частина семінару виявилася настільки насичене інформацією, що немає ніякої можливості навіть намагатися представити її цілком на сторінках нашого журналу. Тому зробимо лише короткий огляд тем, які детально розбиралися в ході тренінгу.
Найбільшим числом доповідей відзначився Білл Хенні – доктор наук, провідний спеціаліст компанії BlueReach Automation & Control LTD, одного з світових лідерів в розробці автоматичних трансмісій і діагностичного обладнання.
Білл Хенні дуже високо оцінює значення проведених UTC семінарів для українського сегменту ремонту АКП:
«Я вперше приїхав в Україну для проведення семінару на запрошення Сергія Архипенко 12 років тому. І з тих пір повертаюся на семінари кожен рік. Я спостерігав зростання UTC з невеликої фірми в дуже сучасну компанію, кращу в Україні. І я дуже гордий, що причетний до цього прогресу. Вони роблять дуже гарну і корисну роботу, займаючись освітою своїх партнерів: не просто продають запчастини, а інвестують у своїх клієнтів, розвиток ринку ремонту АКП в Україні. Ці семінари для UTC не бізнес, а реалізація прагнення допомогти колегам, розвинути їх, щоб вони надавали своїм клієнтам послуги на кращому рівні і були більш успішними».
«Я вперше приїхав в Україну для проведення семінару на запрошення Сергія Архипенко 12 років тому. І з тих пір повертаюся на семінари кожен рік. Я спостерігав зростання UTC з невеликої фірми в дуже сучасну компанію, кращу в Україні. І я дуже гордий, що причетний до цього прогресу. Вони роблять дуже гарну і корисну роботу, займаючись освітою своїх партнерів: не просто продають запчастини, а інвестують у своїх клієнтів, розвиток ринку ремонту АКП в Україні. Ці семінари для UTC не бізнес, а реалізація прагнення допомогти колегам, розвинути їх, щоб вони надавали своїм клієнтам послуги на кращому рівні і були більш успішними».
Білл Хенні розповідав про нові трансмісіях ZF, супроводивши дану лекцію презентацією більш ніж з 70 слайдів і докладно коментуючи кожен етап розбирання та інспекції коробки. Він приділив особливу увагу слабким місцям коробки, які на певних пробігах з високою ймовірністю призведуть до поломки. Тим, хто отримав в своє розпорядження його презентацію, в майбутньому не доведеться витрачати свій час на пошук причин виходячи коробки з ладу, тим більше, що причини ці аж ніяк не є очевидними.
Інший виступ доктора Хенні було присвячено коробок GM 4L60E. В них він теж виявив кілька типових поломок, які важко піддаються виявленню в умовах звичайної ремонтної майстерні. Зокрема, він виявив схильність соленоїда гідроблоку до появи тріщини, яка порушує його роботу. При цьому тріщина настільки тонка і малопомітна, що, якщо не шукати її спеціально, можна місяцями розбирати і збирати коробку, намагаючись зрозуміти, що з нею не так.
Білл Хенні запропонував оригінальний спосіб ремонту терміналу підключення модуля керування коробки, у якому може мати місце перегорання однієї конкретної проводка. В цілому дана лекція містила більше десятка цікавих знахідок з рекомендаціями по ремонту. Приділив увагу Білл Хенні і трансмісіях гібридних автомобілів, зокрема 4T54E (ME7), і детально описав процедуру інспекції коробки і зв'язаних електричних систем, які можуть впливати на її роботу.
У вказаному місці може бути ледь помітна тріщина в корпусі соленоїда. | Зазначений проводок в блоці керування АКПП GM 4L60E схильний до перегорання. |
Крім іншого, представив Білл Хенні і пристрій ENIGMA для E-Zee Shift – інтерфейс шлюзу польовий шини з автоматичною конфігурацією PnP, що дозволяє безпосередньо тестувати і управляти ZF 6HP та іншими трансмісіями з вбудованим мехатроником. Заздалегідь задані бортові протоколи SAE, включаючи CANBUS 2.0 і K-LINE KWP2000, полегшують процес перевірки сучасних трансмісій на стендах Dyno, тестерах гідроблоків або в автомобілі. Графічний інтерфейс, сумісний з сенсорним екраном, що відображає дані елементи в доступній і зручній для роботи формі.
ENIGMA не вимагає кодування і програмування і здійснює моніторинг і управління CAN-шиною, До-лінією, моніторинг тиску в реальному часі, індивідуальне управління соленоїдами, управління перемиканням безпосереднім натисканням в режимі реального часу тощо Пристрій надсилає блоку управління TCU попередньо закодовані і складні алгоритми, у яких дає йому вказівки перевести трансмісію в заводській тестовий режим. Такий принцип роботи значно перевершує попередні способи передачі Сап-даних трансмісії автомобіля.
Іншим гостем семінару з далекого зарубіжжя був Ронні Зелечонок, віце-президент компанії ALTO USA. Він представив рішення для ремонту гідротрансформаторів коробок Mercedes 7G-Tronic Plus, NAG2-FE і Mercedes 722.9 останніх версій. Зокрема, розроблені ALTO компоненти блокувальної муфти гідротрансформатора відрізняються вдосконаленою в порівнянні з оригінальною версією, конструкцією, яка виключає поломку муфти в майбутньому.
Компанія ALTO USA існує вже більше 60 років і займається виробництвом фрикційних і сталевих дисків для автоматичних коробок передач. Ця сімейна компанія, якою володіє сім'я Ланда і президентом досі є Девід Ланда, – одна з найстаріших компаній світу в цій галузі. Останні 15 років штаб-квартира компанії знаходиться в р. Атмор (Алабама, США), а до цього компанія базувалася в Нью-Джерсі. Близько 70% продукції ALTO надходить на вторинний ринок, а 30% становлять поставки оригінальної продукції на первинну комплектацію таких виробників техніки як GM, Renault, Caterpillar, John Deere, JCB.
Віце-президент компанії ALTO USA Роні Зелечонок захоплено розповідає про особливості компонента власної розробки.
Ронні Зелечонок характеризує співпрацю з UTC як щось більше, ніж бізнес: «Компанія UTC – наш партнер в Україні вже більше 10 років. На семінари в Україну я приїжджаю вже шостий рік. Для мене це повернення додому, тут я народився, і це ще одна причина, чому я люблю приїжджати в Україну. Хоча для ALTO USA український ринок дуже маленький бізнес не головне. Ми дуже раді працювати з «Українським центром трансмісій», ми зустрічаємося кожен рік 4-5 разів по всьому світу – у США, Європі, в Україні, і тому наша співпраця – не тільки на рівні бізнесу, але і на дружньому. UTC об'єднало коробочников України, і саме завдяки UTC професіоналізм ремонту АКПП в Україні дуже високий.
Ці семінари багато дають українському сегменту ремонту АКПП. Це можливість навчитися лагодити нові коробки, підвищувати свій загальний кваліфікаційний рівень. Раніше всі ремонтники починали з нуля, відкривали коробки і намагалися зрозуміти, як вони влаштовані і що з ними не так. А тут ми даємо знання на рівні університетів. Люди, які сюди приїжджають, – фахівці світового рівня. Білл Хенні не лише доктор наук – він з 15-річного віку займається всім, що пов'язано з автомобілями і коробками передач. Ще один чоловік, який не зміг приїхати в цей раз, хоча зазвичай він приїжджає щороку, Кун Ван Бик з Голландії – один із небагатьох людей у світі, які на академічному рівні займаються коробками CVT. Він також є професіоналом світового рівня. Ці люди дають лекції по всьому світу, від Японії до США, я їх зустрічаю на семінарах в різних країнах.
В усьому світі йде тенденція до збільшення частки автоматичних трансмісій, не кажучи вже про США, де автомобілів з АКПП переважна більшість. В Україні вона також набирає обертів, тому ми приїжджаємо сюди і даємо найсвіжішу інформацію. Завдяки моєму знання російської мови, як інженер-конструктор за освітою, я можу доступно піднести нашу продукцію.
Для багатьох типів коробок існує велика проблема з запчастинами, і якби такої можливості не було, автосервісам б доводилося платити набагато більше, і довше чекати поставки. Найчастіше виробники продають тільки трансмісію в зборі, а запчастин просто немає. Я доручаю відділу маркетингу збирати інформацію про потреби ринку в запчастинах у всіх 7 країнах світу, де ми продаємо свою продукцію. І одержуючи цю інформацію, ми можемо виробляти саме ті запчастини, яких не вистачає. Є фрикційні і сталеві диски, які ми робимо за оригінальними кресленнями, потім випускаємо другу версію для вторинного ринку, і, в принципі, вона нічим не відрізняється від оригінального диска, тільки немає емблеми оригінального виробника. У деяких випадках, грунтуючись на статистиці ремонтів, ми випускаємо модернізовану версію деталі, яка гарантовано буде так само коректно і при цьому більш надійно працювати в коробці.
Загартовані болти і конічні шайби у поєднанні зі спеціальним клеєм під час монтажу муфти гідротрансформатора виконують свою роль не гірше заводських заклепок, вважає Ронні Зелечонок.
Незважаючи на те, що в багатьох країнах для роботи з АКПП необхідна наявність спеціальної освіти та ліцензії, все одно коробки – це така тема, в якій треба постійно вчитися. І я вважаю, що ваше щастя, що в Україні ремонтом автоматичних трансмісій займаються фахівці такого високого рівня – принаймні, я можу це стверджувати стосовно учасників семінару. Викликає велику повагу, що вони досягли такого рівня, при тому, що в Україні для роботи з коробками і з автомобілями взагалі не потрібна спеціальна ліцензія, як у багатьох штатах США. У вас люди високомотивовані, можливо тому, що заробіток хорошого технічного спеціаліста у вашій країні на загальному тлі досить високий».
Керівник спеціалізованого автосервісу West transmission р. з Хмельницького, кандидат технічних наук Олександр Іванович Приклеювання розповів присутнім про ремонт (відновлення) деталей трансмісії DSI. Зокрема, він запропонував оригінальний спосіб відновлення задньої кришки» в трансмісіях U140/240, U151/251, U340. Через відсутність запчастин йому також довелося розробити власні способи відновлення деталей, у тому числі первинного валу і обгінної муфти гідротрансформатора.
Олександр Приклеювання основні проблеми сервісу та ремонту автоматичних трансмісій в Україні бачить відсутність комплектуючих і закритості виробників АКПП, а також у тому, що в країні офіційно взагалі немає такої спеціальності:
«Проблема техпідтримки від виробників починається з такого елементарного моменту, як заміна масла в коробці. Вони пишуть в інструкції до автомобіля, що масло залито на весь термін служби АКПП, що, в принципі, відповідає дійсності – питання в тому, яким буде цей строк служби. У фірмових сервісних центрах прекрасно знають, що вічного масла не існує. І міняють масло, маючи для цього спеціальне обладнання, але незалежний ринок не те що обладнання, а навіть вказівки про необхідність заміни масла не дають! Мені самому колись довелося сконструювати і виготовити установку для повноцінної промивання АКПП і заміни масла. Тому що просто злив і залив масла дає лише часткове оновлення, а не повну заміну.
В процесі ремонту ми стикаємося з моментами, коли комплектуючих немає – взагалі немає, і перспектива їх появи примарна. Добре, що Ронні постійно приїжджає до нас і що компанія ALTO може буквально протягом двох тижнів підготувати до запуску у виробництво нову запчастину – вони в цьому плані дуже розторопні.
Складно і з підготовкою кадрів для незалежних сервісів. Де незалежного сервісу з України отримати ліцензію і доступ до техпідтримці? Мені легше – я ліцензований науковим ступенем. Законодавство і наше, і міжнародне, підтверджує, що людині з науковим ступенем ліцензія на будь-який вид підприємницької діяльності вже не потрібна. Але, звичайно, мій випадок приватний, а, в цілому, для подальшого розвитку сегмента ремонту АКПП в Україні необхідно, щоб офіційно існувала така спеціальність – ремонт АКПП. Тоді можна буде налагодити навчання у профільних ВУЗах – знаннями і досвідом ми допоможемо.
Люди, які сьогодні тут зібралися завдяки UTC, – дуже грамотні і досвідчені. І великий плюс цих семінарів – у нашому спілкуванні, в організації. Багато хто не згадають все з того, розповідаємо я, Білл або Ронні. Основне спілкування – після занять в залі. Через тиждень-два ми зідзвонюємося і продовжуємо працювати разом над виникаючими новими проблемами. Ми один одному допомагаємо. Це клан, який вже сформувався, і взаємодопомога, етичні моменти, корпоративна етика – важливий для нас аспект.
Керівник автосервісу «West transmission» з р. Хмельницький, кандидат технічних наук Олександр Приклеювання не тільки переконливо доводив свої твердження, але уважно вислуховував думки і питання з аудиторії.
Наприклад, тут, під Одесою, зламається машина, яку я робив і що ще на гарантії. Клієнт дзвонить і обурюється, але ж я не знаю, що він після мене з машиною робив – може, газ поставив або ще щось. Я дзвоню колезі в Одесу: «Андрій Васильович, подивися, що там». Ми всі один одного прикриваємо. Ніколи не було так, щоб один став позиціонувати себе вище інших, мовляв, я один профі, а ви всі – дилетанти. Не буває без повернень, тому що дуже велика залежність роботи агрегату АКПП від машини, від електроніки, десь від водія... цей момент корпоративної етики, співробітництва є дуже важливим.
Я співпрацюю з організаторами цього семінару вже 15 років. Я служив в армії, потім зняв полковницькі погони і пішов «у коробку». Захистив кандидатську на тему «Кібернетика. Нейронні мережі та експертні системи» про системах обробки інформації і вироблення експертних рішень. Коробку почав вивчати ще в МДТУ їм. Баумана, на прикладі трансмісії БМП. Коробочник – це допитливий фанат своєї справи. Інший цим не буде займатися. Якщо ви не готові цим жити, не треба обманювати ні себе, ні людей – чините все інше, а коробки залиште вузьким фахівцям».
Андрій Васильович Бондар, керівник СТО «Автобокс» р. в Одесі, що спеціалізується на ремонті АКПП, на правах місцевого корифея в кінці другого дня занять прочитав імпровізовану лекцію і організував дискусію про особливості електроніки та ремонт блоків управління АКПП. В ході цього обговорення з'ясувалася цікава деталь. Виявляється, АКПП автомобілів певних марок, у тому числі престижні, не здатні до нескінченної адаптації з-під одного водія під іншого.
Якщо на автомобілі поперемінно їздять різні члени сім'ї або різні водії на фірмі, то після 12-15 адаптації пам'ять блоку управління «забивається», і коробка вже не може повернутися в первісний стан. Автомат починає «тупити», неадекватно перемикати передачі і т. п. Саме тому в посібнику у дилерських сервісів наказано при кожному візиті машини на СТО робити очищення пам'яті (reset memory).
Звичайно, описаний приклад – далеко не самий складний випадок у практиці Андрія Бондаря, який автоматичними коробками займається вже 24 роки. Наприклад, був випадок, коли на 3-ступінчастою коробці GM 340 постійно згоряла 3 передача. Замінили фрикционы – передача знову горить. У подібних випадках доходило до того, що доводилося купувати автомобіль з такою ж коробкою, на підставі повного вивчення працездатного агрегату робити висновки про причини поломки несправного, а потім збирати і продавати придбаний для вивчення даної АКПП автомобіль.
Андрій Бондар дав дуже слушну пораду щодо ціноутворення і побудови відносин з клієнтом, який стане в нагоді при ремонті будь-яких складних агрегатів, а не тільки АКПП. Коли має місце несправність, причиною якої можуть бути кілька поломок різних компонентів, що вимагають відповідно ремонту різного ступеня складності і вартості, різної «глибини» розбирання агрегату, доцільний спосіб «ступеневого ремонту».
Суть такого підходу в наступному. Клієнту озвучується два можливих варіанти – можна відразу піти по повному циклу – все розібрати, протестувати і поміняти все що необхідно, природно – по повній вартості. А можна, заради економії грошей клієнта, спочатку піти менш складного і не такого дорогого шляху. Адже є ймовірність, що поломка буде усунена. Проте при цьому відразу обмовляється момент, що, якщо поверхневий ремонт виявиться неефективним – це не вина автосервісу. СТО не повинна страждати через те, що спробувала спочатку заощадити гроші клієнта, причому з його схвалення.
Незважаючи на свою роль та допомогу в проведенні семінару, Андрій Бондар, як і інші слухачі семінару з гордістю прийняв сертифікат про участь у ньому.
Андрій Бондар так характеризує специфіку роботи з автоматичними трансмісіями: «Я займаюся коробками 24 роки. Ті, хто давно починав – починали з більш простих конструкцій коробок, і оскільки ця тема була не опрацьована, у клієнтів очікування були не такі високі, як сьогодні. Була можливість напрацьовувати цей досвід. Зараз почати з нуля, ні з ким не радячись – можливо лише гіпотетично. Звичайно, можна і сьогодні стати спецом-самоучкою, але економічна ефективність такого процесу буде негативна. Доведеться з однією коробкою возитися стільки, що собівартість робіт буде космічна, а оскільки ціну вище ринкової не поставиш – доведеться працювати собі в збиток, причому роками, якщо не десятиліттями.
Є стандартні поломки, за яким процес ремонту відпрацьовано: автомобіль заїхав, все зробили – поїхав. А бувають і дуже складні випадки, особливо після чийогось ремонту, коли люди не цілком грамотні не туди кулька сунули, там плунжер перевернули... Змінюємо фрикционы, машина виїжджає, проїжджає 50 км і передача та ж знову згоріла! І як ти скажеш клієнту, що це не твій косяк? Адже тобі платять за ремонт, за результат у вигляді справного автомобіля, а не за конкретні дії щодо заміни фрикціонів.
Або такий приклад: людям зробили коробку після руйнування диференціала. Після адаптації на прогрітій машині при перемиканні з першої на другу йде удар. Виявилося, справа в датчику входять обертів, який сам по собі практично ніколи не ламається. Однак, коли доживав своє диференціал, пішла стружка, яка сточила цей датчик на 0,5 мм, і він став показувати невірне передаточне число. Ось так – нюанси доходять дуже великими трудами.
На рахунок коробок багато хто взагалі не уявляють собі, наскільки це тонка і хитромудра система. З-за однієї голочки або плунжера, які на вигляд целехоньки, що може горіти раз за разом. Не треба і думати працювати за аналогією зі зчепленням в механічних коробках – фрикційні диски поміняли, і до побачення. Різні поломки бувають в АКПП. В одному випадку досить розібрати коробку, поміняти фрикционы і все запрацювало, але це не означає, що людина вже коробочник. Скоро він потрапить на такий випадок, коли вже міняєш все, на що можна подумати, а коробка то смикається, то штовхається. І все із-за якихось мікроскопічних, оком не помітних пошкоджень датчика, кільця або плунжера. Тут, щоб знайти, треба знати, де шукати. І ці всі речі здобуваються важкою працею, неодноразовим знімання коробок, перевіркою, пошуком цих несправностей, консультаціями та вниканием в найдрібніші тонкощі роботи конкретної коробки».
Представник компанії «Кинерго» з Білорусії, Олексій Мякишевознайомив аудиторію з новими зразками обладнання для ремонту гідротрансформаторів АКПП. Компанія з 2005 року займається ремонтом гідротрансформаторів, і з самого початку було поставлено завдання створити власне обладнання для цих цілей. Для ремонту необхідний зварювальний верстат, що дозволяє зварити розрізаний для ремонту корпус з необхідними допусками і точністю. У лінійку обладнання «Кинэрго» також входять такі пристрої, як стенд перевірки герметичності, балансувальний верстат, стенд перевірки внутрішнього теплового зазору і ін.
Крім подання обладнання, Олексій Мякишев розповів про особливості гідротрансформаторів трансмісії ZF 6 HP. Коробка виконана за класичною схемою за винятком вузла блокування. Інженери ZF застосували конструкцію попередньо підгорнутого поршнем блокування фрикціона, яка, за задумом виробника є нерозбірними. Характерною несправністю даних трансмісій є плаваючі обороти або так звана «тряска». Проявляється це в певних режимах руху, як правило, в момент перемикання або рівномірному русі в гору на вищих передачах. Причина такої поведінки криється в гідротрансформаторі. Звичайно, при вирішенні даної проблеми не можна обходити увагою і гідроблок трансмісії, тому білоруський експерт рекомендував вирішувати проблему комплексно – відновлювати гідротрансформатор і ремонтувати після ревізії гідроблок.
Також в ході семінару Олексій Малишев, представник тернопільської СТО «АВТОМ-ОЛЕГ» представив доповідь на тему «Проблема вібрації 722.6».
Блохіна Ірина Олександрівна, кандидат психологічних наук, доцент кафедри психології і педагогіки НТУУ КПІ, прочитала доповідь на тему: «Психологія відносин. Ведення конфліктних переговорів. Конфлікти та їх вирішення. Як розташувати до себе людей». В цілому, ця тема сама по собі цікава для будь-СТО, проте зупинятися тут на змісті доповіді ми не будемо.
Серед слухачів семінару були не тільки завсідники проведених «Українським центром трансмісій» заходів, але і новачки. Втім, новачки тільки в ролі слухачів даних семінарів, але не в роботі з коробками. Керівник ПП «Фірма-407» Сидорівський Марк Борисович р. з Кременчука приїхав разом зі своїм провідним спеціалістом з автоматичним коробок Фесюрой Євгеном Олександровичем, який довгий час працював у Москві на престижному автосервісі, спеціалізуючись виключно по коробках ZF – в мегаполісах з величезною кількістю клієнтів майстри і навіть цілі сервіси можуть собі дозволити вузьку спеціалізацію. Однак на цьому семінарі навіть Євген дізнався багато нового про коробках ZF.
Марк Сидорівський так визначив завдання відвідування цього семінару: «Моя попередня професія – авіатор, і я вважаю, що обмін досвідом та системний підхід – це найбільш важливі складові роботи у сфері техніки. Вчора один із слухачів правильно сказав, що, якщо візьме навіть якусь крихту від запропонованих знань, участь у семінарі вже окупилося. Це з економічної точки зору. Мені взагалі було дуже цікаво дізнатися, чим люди дихають, хто які коробки розбирав, що робив, почути про цікавих дефекти та їх діагностиці.
Ремонту коробок головне – правильно відштовхнутися від якогось симптому, адже при діагностиці можна з різних сторін підійти... Те, з чим ми стикалися, – прості симптоми, і вони мають безліч причин. Але якщо симптоми складні, у багатьох випадках можна діагностувати причину з високою ймовірністю. Звичайно, якщо є досвід та знання – це або фрикционы, або гідравлічна частина, або електроніка. Це, природно, по коробках, з якими вже мали справу.
Архипенко сергій Миколайович, керівник UTC, компанії-організатора, зазначив, що поряд з лекціями «кулуарний» спілкування відіграє важливу роль у професійному розвитку: «Тут люди отримують не тільки ті знання, які вказані в програмі семінару. Не менш важливим є живе спілкування, обмін досвідом та напрацюваннями. Учасники, багато з яких завдяки цим семінарам зустрічаються вже не в перший раз, діляться своїми ідеями і відкриттями. Вони спілкуються і поза рамками семінару – зідзвонюються, консультуються один в одного, тому що ми всі тут не конкуренти, а однодумці. Що ж стосується робочої частини семінару, вона присвячена роботі з уже відомими трансмісіями, так і детальному розбору новинок, передчуттям появи яких на ринку незалежного автосервісу живуть фахівці з автоматичним коробок».
Складність цієї професії в тому, що її потрібно любити, відчувати серцем. Якщо це тільки заради грошей, то з коробками краще не зв'язуватися. Якщо намагатися якнайшвидше «випхати» автомобіль клієнта з сервісу, відносячись до справи поверхнево і не вникаючи в суть проблеми, лише приблизно знаючи, що треба робити в певній кількості випадків – довго репутацію сервісу по коробках не втримати. Потрібно вникати глибше і глибше в нюанси. Дещо можна дізнатися на інтернет-форумах, але там багато неперевіреної інформації, і до того ж все більше хочуть самі дізнатися, чим ділитися. На семінарі спілкування більш відвертий, виступаючі не приховують нюансів, якщо знають їх. Тому тут цікавіше».
Архипенко сергій вручає сертифікати учасникам семінару.
В цілому, учасники семінару зійшлися на думці, що ремонт АКПП – це не та сфера, де можна «зайти в Інтернет і все дізнатися». Необхідна інформація або недоступна, або навіть ретельно скрываема. Точні дані та конкретні технології перед незалежними автосервісами розкривати не поспішають ні автовиробники, ні розробники коробок. А в ході цих семінарів люди з великим досвідом, які мають доступ до знань, можуть застерегти від багатьох помилок і розкрити секрети, завдяки яким час ремонту скорочується від багатьох днів або тижнів до лічених годин.
Робота з ремонту АКПП, на думку присутніх, – найскладніший вид авторемонту. Тому українські фахівці проводять такі семінари за свій рахунок. Зате в результаті отримують таку перевагу в професіоналізмі, яке з лишком себе окупає. Хороших сервісів з сильною спеціалізацією на АКПП – кілька десятків по всій країні. І більшість з них зазвичай збирається на семінари «Українського центру трансмісій».
Якщо глючить АКПП, винна АКБ
Напевно ви з цим стикалися: коробка перемикається з запізненням, або випадає передача, а потім деякий час знову працює нормально. Відбувається це часто без явних причин, ні з того, ні з сього. І, збираючись перевірити рівень рідини, ви раптом помічаєте: іржа на контактах акумулятора.
Насправді велика ймовірність, що ви виявили причину несправної роботи АКПП. У більшості сучасних трансмісій перемиканням керує комп'ютер, що отримує живлення від батареї. Такі контакти викликають цілий ряд несправностей трансмісії.
Але зачекайте! Якщо контакти батареї погані, чому при повороті ключа двигун заводиться прекрасно? Адже для того, щоб завести двигун, потрібно набагато більше струму, ніж для трансмісії, правильно?
Причина в електриці. Іноді «погані» з'єднання контактують краще при високому навантаженні в ланцюзі, і додатковий струм як би «проштовхується» всупереч опору так само, як при збільшенні тиску вода випрямляє вигини садового шланга. Малого же струму, необхідного для соленоїдів, навпаки, недостатньо, щоб проштовхнути його крізь опір. Таким чином, з'являються несправності в роботі трансмісії.
Добре, що відремонтувати батарею просто й порівняно дешево. Зазвичай достатньо стандартної процедури, яка включає чищення контактів. Але якщо контакти або кабелі надто погані, краще їх замінити.
Не поспішайте братися за ремонт, якщо не знайомі з усіма тонкощами справи! Залізти в батарею -- все одно, що розворушити мурашник!
По-перше, у будь-якого комп'ютера є пам'ять. У разі відключення батареї ця пам'ять стирається, і система починає перенавчатися, в ході чого під час їзди можуть виникати найрізноманітніші проблеми.
По-друге, в деяких магнітолах є функція захисту від злодіїв. При відключенні батареї відключаєте і радіо до введення коду безпеки. Якщо ви не знаєте код, магнітолу доведеться відправити виробнику. Саме тому для таких випадків необхідно мати систему збереження пам'яті. Вона подає в систему трохи напруги, достатнього для збереження пам'яті поки батарея відключена.
Напевно ви з цим стикалися: коробка перемикається з запізненням, або випадає передача, а потім деякий час знову працює нормально. Відбувається це часто без явних причин, ні з того, ні з сього. І, збираючись перевірити рівень рідини, ви раптом помічаєте: іржа на контактах акумулятора.
Насправді велика ймовірність, що ви виявили причину несправної роботи АКПП. У більшості сучасних трансмісій перемиканням керує комп'ютер, що отримує живлення від батареї. Такі контакти викликають цілий ряд несправностей трансмісії.
Але зачекайте! Якщо контакти батареї погані, чому при повороті ключа двигун заводиться прекрасно? Адже для того, щоб завести двигун, потрібно набагато більше струму, ніж для трансмісії, правильно?
Причина в електриці. Іноді «погані» з'єднання контактують краще при високому навантаженні в ланцюзі, і додатковий струм як би «проштовхується» всупереч опору так само, як при збільшенні тиску вода випрямляє вигини садового шланга. Малого же струму, необхідного для соленоїдів, навпаки, недостатньо, щоб проштовхнути його крізь опір. Таким чином, з'являються несправності в роботі трансмісії.
Добре, що відремонтувати батарею просто й порівняно дешево. Зазвичай достатньо стандартної процедури, яка включає чищення контактів. Але якщо контакти або кабелі надто погані, краще їх замінити.
Не поспішайте братися за ремонт, якщо не знайомі з усіма тонкощами справи! Залізти в батарею -- все одно, що розворушити мурашник!
По-перше, у будь-якого комп'ютера є пам'ять. У разі відключення батареї ця пам'ять стирається, і система починає перенавчатися, в ході чого під час їзди можуть виникати найрізноманітніші проблеми.
По-друге, в деяких магнітолах є функція захисту від злодіїв. При відключенні батареї відключаєте і радіо до введення коду безпеки. Якщо ви не знаєте код, магнітолу доведеться відправити виробнику. Саме тому для таких випадків необхідно мати систему збереження пам'яті. Вона подає в систему трохи напруги, достатнього для збереження пам'яті поки батарея відключена.
Денис Петров
Джерело – журнал autoExpert №5`2015. При використанні матеріалів посилання на джерело обов'язкове.
Український центр трансмісій
р. Київ, вул. Новокостянтинівська, 4-Б
, тел.: (044) 537-25-72, (067) 505-24-68
www.ukrtrans.biz
Інші статті
- Український Центр Трансмісій - коротка історіяУкраїнський Центр Трансмісій - коротка історіяПовна версія статті