АКПП не треба боятися, їх треба вивчати

АКПП не треба боятися, їх треба вивчати

Ремонт автоматичних трансмісій – одне з найскладніших напрямків у роботі з сучасним автомобілем. Тим не менш, навіть працюючи в Україні, далеко від світових центрів розробок автопрому, в тому числі і займаються темою АКПП, можна стати професіоналом найвищого класу. І навіть – навчити ремонту «автоматів» кожного бажаючого, наділеного тягою до «заліза». Наш співрозмовник – керівник підприємства Український центр трансмісій Сергій Архипенка.

Робі Фергюсон з компанії ALTO розповідає і демонструє слухачам пристрій коробки передач.
- Розкажіть, з чого почалося ваше особисте знайомство з автоматичними коробками?
- У 1994 році, коли я працював на СТО, до нас прийшов Ford Probe з АКПП Mazda. Це був страшний агрегат для людей, до тих пір поблизу не бачили жодної автоматичної коробки передач. Уявіть собі наш стан, коли ми розібрали блок гідравліки, а звідти висипалися якісь кульки. У підсумку, звичайно, машину ми полагодили. Заодно я визначив для себе вектор професійного зростання.
- Звідки ви тоді брали технічну інформацію?
- В ту пору все ремонтники, які починали братися за ремонт іномарок, працювали методом проб і помилок, оскільки ніякої літератури не було. Власного досвіду теж ні в кого не було, не було фахівців з багатьох видів ремонту, в тому числі і з АКПП, і довелося починати все з нуля. Спочатку, щоб полагодити АКПП, доводилося знімати і ставити коробку на місце, розбирати і збирати її по 5-10 разів. Всі постигалось методом проб і помилок. Навіть діагностичні прилади в той час не давали картини по КПП. Це зараз ми можемо бачити повністю всю коробку на екрані діагностичного приладу.
- Яким же чином ви здобували знання в ремонті АКПП? Адже методом проб і помилок можна розвиватися тільки до певного рівня, потім потрібна теоретична база...
- За 20, без малого, років роботи з АКПП, ми обзавелися зв'язками з людьми, які розробляють ці коробки особисто або беруть участь у їх розробці. Або розробляють методи ремонту КПП. Їх імена відомі по всьому світу в середовищі фахівців, які займаються ремонтом трансмісій. Ми підвищували свою кваліфікацію, беручи участь у семінарах ATRA (Automatic Transmission Rebuilders Association) в США. Це основний центр по розробці технологій ремонту АКПП в Америці. Там збирають величезні семінари, на які з'їжджаються фахівці з усього світу. У них є власна база з відпрацювання ремонту, де вони розбирають коробки, дивляться, де і що може бути поламано і як це ремонтувати. Накопичують досвід по ремонту тих чи інших коробок передач у вигляді інструкцій щодо усунення конкретних несправностей і потім підносять це на семінарах. Подивившись, як це робиться, ми і самі вирішили проводити семінари в Україні, запрошуючи в нашу країну і зарубіжних фахівців.
- Чи багато ви вже провели семінарів в Україні?
- Семінар, запланований на кінець травня цього року в Одесі, буде п'ятнадцятим за 10 років. Торік іноземці побоялися їхати в Україну із-за війни. Адже лекторів ми запрошуємо з-за кордону, це серйозні фахівці з Німеччини, Голландії, Великобританії та США. У 2013 році ми провели два семінари. Один відбувся в Одесі, другий – в Ялті. До нас приїжджали слухачі з Росії, Білорусії, України, Молдавії. Всього слухачів було близько 50 осіб. Різні теми ми розбиваємо таким чином, щоб лектори могли підносити інформацію і щоб слухачі встигали відпочивати. Ми використовуємо деталі в якості наочних посібників. Тому що краще один раз побачити і потримати в руках, ніж сто разів почути. Як результат, наші лекції викликають великий інтерес.
- Які лектори приїдуть і скільки слухачів ви очікуєте в цьому році?
- Цього року свою участь вже підтвердили близько 40 осіб. Приїдуть троє зарубіжних лекторів. Основну тему семінару будуть вести фахівці з Голландії і Великобританії. Другий, доктор наук Білл Хенні – провідний спеціаліст компанії BlueReach Automation & Control LTD, одного з світових лідерів в розробці автоматичних трансмісій і діагностичного обладнання. Коли-то, познайомившись з цими людьми, ми вирішили, що було б добре принести їх знання нашим фахівцям для того, щоб поліпшити якість ремонту АКПП. Віце-президент компанії ALTO USA представить продукцію для ремонту гідротрансформатора Мercedes 7229, розповість про особливості ремонту. Будуть і два вітчизняних спеціаліста — один розповість про проблеми вібрації в коробці 7229, інший – про ремонт деталей трансмісії DCI.
- Скільки автосервісів, за вашими оцінками, займається ремонтом АКПП, приміром, у Києві? І як автовласники, які в більшості самі взагалі нічого не розуміють в пристрої «автоматів», роблять вибір між ними?
- У Києві близько 40 СТО займаються ремонтом АКПП. Визначитися з вибором автолюбителю досить складно, але є «сарафанне радіо», є Інтернет. І крім того, клієнти орієнтуються на рівень спілкування. Якщо майстер-приймальник або фахівець з КПП розмовляє з клієнтом професійно, відчувається впевненість і чіткість питань, клієнт починає йому довіряти. Якщо майстер по телефону запитує марку машини, рік випуску і об'єм двигуна, після чого називає модель коробки передач і можливу несправність з її симптоматикою, то очевидно, що людина розбирається в своїй справі. А якщо клієнт чує невизначені фрази, на кшталт: «Так, може бути, приїжджайте, подивимося», то і висновки робляться відповідні. Це розуміння виникає ще до постановки цінового питання.
- Для багатьох автосервісів питання підвищення рівня спілкування з клієнтами стоїть досить гостро. Що ви можете порекомендувати їм в цьому напрямку?
- Як раз в ході майбутнього семінару доцент кафедри психології і педагогіки КПІ Ірина Блохіна прочитає доповідь на тему ведення конфліктних переговорів і способів добитися прихильності клієнтів. Ми плануємо і надалі залучати до проведення семінарів і фахівців з психології спілкування, щоб вони навчали людей правильно спілкуватися з клієнтами, вирішувати конфліктні і спірні ситуації, що виникають в процесі ремонту, і знаходити загальні висновки в процесі спорів.

У перерві слухачі і лектор Білл Хенні обговорюють цікаві випадки в ремонті АКПП.
- Кожного можна навчити ремонту АКПП, або для цього потрібні якісь особливі здібності?
- Можна навчити кожного, хто бажає вчитися. Скажу більше - ми плануємо в цьому році відкрити школу з навчання ремонту коробок передач для всіх бажаючих. Орієнтовно – наприкінці літа або з початком осені. Організувати школу ми плануємо наступним чином. Є спеціалізовані навчальні заклади, що забезпечують своїх учнів з базовою інформацією про принципи роботи тих чи інших вузлів і агрегатів. А ось специфічну інформацію ми плануємо подавати з використанням спеціальної зарубіжної літератури, перекладеної на українську або російську мови та з залученням наших українських спеціалістів по ремонту АКПП.
- Іноземних фахівців до роботи в школі будете залучати?
- Можливо, іноді ми будемо запрошувати закордонних фахівців для читання якихось лекцій, але основний акцент ми будемо робити вже на вітчизняні кадри. У нашій країні ремонтом АКПП займається дуже багато людей, в тому числі і досить добре підкованих в теоретичному плані. Приміром, у Хмельницькому керує станцією, яка працює з АКПП, кандидат технічних наук Приклеювання Олександр Іванович. Ми будемо залучати таких людей до співпраці – фахівців, що працюють з конкретними типами коробок передач, і організуємо практичні заняття на нашій базі в Києві.
- Потенційний слухач вашої школи – це людина з базовою професійною освітою?
- Я бачу нашого слухача як людини, яка хоче навчитися ремонтувати АКПП, незалежно від того, технічне в нього освіта або музичний. Життєвий досвід мені підказує, що важливо не базову освіту, а бажання навчитися робити що-небудь. У 90-х роках до мене приходили люди, що говорили: «Я – будівельник, але мені подобається лагодити машини». Зараз багато з цих людей є власниками власних СТО. Якщо руки розташовані до справи і голова працює, то все виходить. Звичайно, я не думаю, що піаніст прийде вивчати коробку передач, ну а раптом?
- Як будуть проходити заняття у школі? День-два чи це буде щось більш розтягнуте у часі? Яка передбачувана ціна навчання?
- Кількість годин у день ми ще не вираховували, але можу сказати, що навчання триватиме 2-3 місяці. Ми будемо давати матеріали з механіки, кінематику, електроніці, електриці, управління, гідравліки і так далі. Поки я не можу назвати конкретних цифр, скажу лише, що вартість навчання буде посильною для бажаючих.

Організатори та лектори семінару про АКПП 722.9 Mercedes.
- Ви плануєте дати людині реальне освіту за пару місяців?
- Ми плануємо дати людині напрямок діяльності, можливість користуватися тією літературою, яка є на сьогодні з різних проблем і їх рішень. Природно, навчимо того, що собою являє коробка передач і як з нею потрібно звертатися. Дамо основи ремонту. З АКПП не буває двох однакових ремонтів. Кожен з них є відокремленим подією. Основна проблема в тому, що навіть багато механіки бояться підходити в АКПП, навіть на фірмових сервісах. Бояться, бо не знають, як це робити. Дилерські лекції не дають проблематику. Вони є чи не покрокової інструкцією без пояснення причин виникнення тих чи інших проблем. А самі проблеми виникають самим несподіваним чином, і щоб їх виявити, потрібно розуміти коробку.
- Крім вашої ініціативи по навчанню людини «з нуля» і тих семінарів, які ви вже проводите, є ще в нашій країні схожі курси або навчальні заклади?
- У нашій країні подібних проектів немає ні на державному рівні, ні серед приватних ініціатив. Є Вузи, де вивчають коробки передач, але особливостям ремонту не вчать ніде. Для розуміння причин виникнення тієї чи іншої несправності потрібно знати набагато більше, ніж просто пристрій і принцип дії АКПП. Семінарів, подібних нашим, в Україні теж ніхто не проводить. Ми є єдиною компанією в нашій країні, організовує заходи такого рівня. У СНД подібні семінари організовують в наші російські друзі та партнери, з якими ми разом починали цей проект по семінарам в 2005 році.
- Тематика семінарів змінюється від року до року? Є постійні учасники, які приїжджають кожен раз?
- Природно, тематика чергується. Наприклад, в цьому році семінар буде присвячений вариаторам CVT. І звичайно, є люди, які постійно приїжджають на наші семінари. У нас утворився свого роду клуб ветеранів цього бізнесу. Це саме українські фахівці, широко відомі в нашій сфері діяльності. Це люди, до яких інші ремонтники відправляються в скрутних ситуаціях за порадою, незалежно від того, наскільки вони дружили в повсякденному житті. У нас така сфера діяльності, що вкрай складно триматися особняком і підтримка, взаємовиручка колег дуже важлива.
Розмовляв Олександр Кельм
Джерело: журнал autoExpert №3`2015. При передруку посилання на джерело обов'язкове.
Український центр трансмісій
р. Київ, вул. Новокостянтинівська, 4-Б
, тел.: (044) 537-25-72, (067) 505-24-68
www.ukrtrans.biz

Учасники семінару на тему пристрої коробок передач Jatco, 2011 р., Ялта.

Робі Фергюсон з компанії ALTO розповідає і демонструє слухачам пристрій коробки передач.
- Розкажіть, з чого почалося ваше особисте знайомство з автоматичними коробками?
- У 1994 році, коли я працював на СТО, до нас прийшов Ford Probe з АКПП Mazda. Це був страшний агрегат для людей, до тих пір поблизу не бачили жодної автоматичної коробки передач. Уявіть собі наш стан, коли ми розібрали блок гідравліки, а звідти висипалися якісь кульки. У підсумку, звичайно, машину ми полагодили. Заодно я визначив для себе вектор професійного зростання.
- Звідки ви тоді брали технічну інформацію?
- В ту пору все ремонтники, які починали братися за ремонт іномарок, працювали методом проб і помилок, оскільки ніякої літератури не було. Власного досвіду теж ні в кого не було, не було фахівців з багатьох видів ремонту, в тому числі і з АКПП, і довелося починати все з нуля. Спочатку, щоб полагодити АКПП, доводилося знімати і ставити коробку на місце, розбирати і збирати її по 5-10 разів. Всі постигалось методом проб і помилок. Навіть діагностичні прилади в той час не давали картини по КПП. Це зараз ми можемо бачити повністю всю коробку на екрані діагностичного приладу.
- Яким же чином ви здобували знання в ремонті АКПП? Адже методом проб і помилок можна розвиватися тільки до певного рівня, потім потрібна теоретична база...
- За 20, без малого, років роботи з АКПП, ми обзавелися зв'язками з людьми, які розробляють ці коробки особисто або беруть участь у їх розробці. Або розробляють методи ремонту КПП. Їх імена відомі по всьому світу в середовищі фахівців, які займаються ремонтом трансмісій. Ми підвищували свою кваліфікацію, беручи участь у семінарах ATRA (Automatic Transmission Rebuilders Association) в США. Це основний центр по розробці технологій ремонту АКПП в Америці. Там збирають величезні семінари, на які з'їжджаються фахівці з усього світу. У них є власна база з відпрацювання ремонту, де вони розбирають коробки, дивляться, де і що може бути поламано і як це ремонтувати. Накопичують досвід по ремонту тих чи інших коробок передач у вигляді інструкцій щодо усунення конкретних несправностей і потім підносять це на семінарах. Подивившись, як це робиться, ми і самі вирішили проводити семінари в Україні, запрошуючи в нашу країну і зарубіжних фахівців.
- Чи багато ви вже провели семінарів в Україні?
- Семінар, запланований на кінець травня цього року в Одесі, буде п'ятнадцятим за 10 років. Торік іноземці побоялися їхати в Україну із-за війни. Адже лекторів ми запрошуємо з-за кордону, це серйозні фахівці з Німеччини, Голландії, Великобританії та США. У 2013 році ми провели два семінари. Один відбувся в Одесі, другий – в Ялті. До нас приїжджали слухачі з Росії, Білорусії, України, Молдавії. Всього слухачів було близько 50 осіб. Різні теми ми розбиваємо таким чином, щоб лектори могли підносити інформацію і щоб слухачі встигали відпочивати. Ми використовуємо деталі в якості наочних посібників. Тому що краще один раз побачити і потримати в руках, ніж сто разів почути. Як результат, наші лекції викликають великий інтерес.
- Які лектори приїдуть і скільки слухачів ви очікуєте в цьому році?
- Цього року свою участь вже підтвердили близько 40 осіб. Приїдуть троє зарубіжних лекторів. Основну тему семінару будуть вести фахівці з Голландії і Великобританії. Другий, доктор наук Білл Хенні – провідний спеціаліст компанії BlueReach Automation & Control LTD, одного з світових лідерів в розробці автоматичних трансмісій і діагностичного обладнання. Коли-то, познайомившись з цими людьми, ми вирішили, що було б добре принести їх знання нашим фахівцям для того, щоб поліпшити якість ремонту АКПП. Віце-президент компанії ALTO USA представить продукцію для ремонту гідротрансформатора Мercedes 7229, розповість про особливості ремонту. Будуть і два вітчизняних спеціаліста — один розповість про проблеми вібрації в коробці 7229, інший – про ремонт деталей трансмісії DCI.
- Скільки автосервісів, за вашими оцінками, займається ремонтом АКПП, приміром, у Києві? І як автовласники, які в більшості самі взагалі нічого не розуміють в пристрої «автоматів», роблять вибір між ними?
- У Києві близько 40 СТО займаються ремонтом АКПП. Визначитися з вибором автолюбителю досить складно, але є «сарафанне радіо», є Інтернет. І крім того, клієнти орієнтуються на рівень спілкування. Якщо майстер-приймальник або фахівець з КПП розмовляє з клієнтом професійно, відчувається впевненість і чіткість питань, клієнт починає йому довіряти. Якщо майстер по телефону запитує марку машини, рік випуску і об'єм двигуна, після чого називає модель коробки передач і можливу несправність з її симптоматикою, то очевидно, що людина розбирається в своїй справі. А якщо клієнт чує невизначені фрази, на кшталт: «Так, може бути, приїжджайте, подивимося», то і висновки робляться відповідні. Це розуміння виникає ще до постановки цінового питання.
![]() | ![]() |
Проведення семінарів забезпечена докладними графічними посібниками. | На практичних заняттях Білл Хенні навчає роботі зі стендом для діагностики і ремонту блоків управління АКПП. |
- Для багатьох автосервісів питання підвищення рівня спілкування з клієнтами стоїть досить гостро. Що ви можете порекомендувати їм в цьому напрямку?
- Як раз в ході майбутнього семінару доцент кафедри психології і педагогіки КПІ Ірина Блохіна прочитає доповідь на тему ведення конфліктних переговорів і способів добитися прихильності клієнтів. Ми плануємо і надалі залучати до проведення семінарів і фахівців з психології спілкування, щоб вони навчали людей правильно спілкуватися з клієнтами, вирішувати конфліктні і спірні ситуації, що виникають в процесі ремонту, і знаходити загальні висновки в процесі спорів.

У перерві слухачі і лектор Білл Хенні обговорюють цікаві випадки в ремонті АКПП.
- Кожного можна навчити ремонту АКПП, або для цього потрібні якісь особливі здібності?
- Можна навчити кожного, хто бажає вчитися. Скажу більше - ми плануємо в цьому році відкрити школу з навчання ремонту коробок передач для всіх бажаючих. Орієнтовно – наприкінці літа або з початком осені. Організувати школу ми плануємо наступним чином. Є спеціалізовані навчальні заклади, що забезпечують своїх учнів з базовою інформацією про принципи роботи тих чи інших вузлів і агрегатів. А ось специфічну інформацію ми плануємо подавати з використанням спеціальної зарубіжної літератури, перекладеної на українську або російську мови та з залученням наших українських спеціалістів по ремонту АКПП.
- Іноземних фахівців до роботи в школі будете залучати?
- Можливо, іноді ми будемо запрошувати закордонних фахівців для читання якихось лекцій, але основний акцент ми будемо робити вже на вітчизняні кадри. У нашій країні ремонтом АКПП займається дуже багато людей, в тому числі і досить добре підкованих в теоретичному плані. Приміром, у Хмельницькому керує станцією, яка працює з АКПП, кандидат технічних наук Приклеювання Олександр Іванович. Ми будемо залучати таких людей до співпраці – фахівців, що працюють з конкретними типами коробок передач, і організуємо практичні заняття на нашій базі в Києві.
- Потенційний слухач вашої школи – це людина з базовою професійною освітою?
- Я бачу нашого слухача як людини, яка хоче навчитися ремонтувати АКПП, незалежно від того, технічне в нього освіта або музичний. Життєвий досвід мені підказує, що важливо не базову освіту, а бажання навчитися робити що-небудь. У 90-х роках до мене приходили люди, що говорили: «Я – будівельник, але мені подобається лагодити машини». Зараз багато з цих людей є власниками власних СТО. Якщо руки розташовані до справи і голова працює, то все виходить. Звичайно, я не думаю, що піаніст прийде вивчати коробку передач, ну а раптом?
- Як будуть проходити заняття у школі? День-два чи це буде щось більш розтягнуте у часі? Яка передбачувана ціна навчання?
- Кількість годин у день ми ще не вираховували, але можу сказати, що навчання триватиме 2-3 місяці. Ми будемо давати матеріали з механіки, кінематику, електроніці, електриці, управління, гідравліки і так далі. Поки я не можу назвати конкретних цифр, скажу лише, що вартість навчання буде посильною для бажаючих.

Організатори та лектори семінару про АКПП 722.9 Mercedes.
- Ви плануєте дати людині реальне освіту за пару місяців?
- Ми плануємо дати людині напрямок діяльності, можливість користуватися тією літературою, яка є на сьогодні з різних проблем і їх рішень. Природно, навчимо того, що собою являє коробка передач і як з нею потрібно звертатися. Дамо основи ремонту. З АКПП не буває двох однакових ремонтів. Кожен з них є відокремленим подією. Основна проблема в тому, що навіть багато механіки бояться підходити в АКПП, навіть на фірмових сервісах. Бояться, бо не знають, як це робити. Дилерські лекції не дають проблематику. Вони є чи не покрокової інструкцією без пояснення причин виникнення тих чи інших проблем. А самі проблеми виникають самим несподіваним чином, і щоб їх виявити, потрібно розуміти коробку.
![]() | ![]() |
Білл Хенні показує, як працює прилад для діагностики та управління коробкою передач Enigma. | Вручення сертифікату про проведення семінару на тему АКПП 722.9 Mercedes. |
- Крім вашої ініціативи по навчанню людини «з нуля» і тих семінарів, які ви вже проводите, є ще в нашій країні схожі курси або навчальні заклади?
- У нашій країні подібних проектів немає ні на державному рівні, ні серед приватних ініціатив. Є Вузи, де вивчають коробки передач, але особливостям ремонту не вчать ніде. Для розуміння причин виникнення тієї чи іншої несправності потрібно знати набагато більше, ніж просто пристрій і принцип дії АКПП. Семінарів, подібних нашим, в Україні теж ніхто не проводить. Ми є єдиною компанією в нашій країні, організовує заходи такого рівня. У СНД подібні семінари організовують в наші російські друзі та партнери, з якими ми разом починали цей проект по семінарам в 2005 році.
- Тематика семінарів змінюється від року до року? Є постійні учасники, які приїжджають кожен раз?
- Природно, тематика чергується. Наприклад, в цьому році семінар буде присвячений вариаторам CVT. І звичайно, є люди, які постійно приїжджають на наші семінари. У нас утворився свого роду клуб ветеранів цього бізнесу. Це саме українські фахівці, широко відомі в нашій сфері діяльності. Це люди, до яких інші ремонтники відправляються в скрутних ситуаціях за порадою, незалежно від того, наскільки вони дружили в повсякденному житті. У нас така сфера діяльності, що вкрай складно триматися особняком і підтримка, взаємовиручка колег дуже важлива.
Розмовляв Олександр Кельм
Джерело: журнал autoExpert №3`2015. При передруку посилання на джерело обов'язкове.

р. Київ, вул. Новокостянтинівська, 4-Б
, тел.: (044) 537-25-72, (067) 505-24-68
www.ukrtrans.biz

Учасники семінару на тему пристрої коробок передач Jatco, 2011 р., Ялта.
Інші статті
- Світовий досвід ремонту АКПП – в Україні29-30 травня 2015 року в Одесі відбувся черговий семінар, організований компанією «Український центр трансмісій» для фахівців з ремонту автоматичних коробок передач.Повна версія статті
- Український Центр Трансмісій - коротка історіяУкраїнський Центр Трансмісій - коротка історіяПовна версія статті